Studenti

V Dolních Dubňanech vyučují děti na dálku

01. 04. 2020

Učitele ani děti v Dolních Dubňanech uzavření škol příliš nezaskočilo. Změnil se jen způsob výuky. Místo školních tříd a paní učitelky u tabule se učí ve svých pokojích a paní učitelka s nimi mluví z obrazovky počítače. Základní škola v Dolních Dubňanech má tři třídní učitelky, a tři učitelky na menší úvazek, celkem se starají o 44 dětí. O tom, jak se jim daří vzdělávat děti na dálku, jsem si povídala s paní ředitelku Zdeňkou Procházkovou.

Osobní kontakt je nenahraditelný, ale vy jste našli způsob, jak pokračovat ve výuce, i když jsou školy zavřené. Můžete nám ho přiblížit?
Základním předpokladem je to, že děti mají počítač s kamerou a mikrofonem, protože výuka spojení je formou videokonferencí. Dětem jsme připravili manuál, aby věděly, jak si mají stáhnout aplikaci od Microsoft. Díky ní jsou učitelé s dětmi na dálku spojení. Dětem nebo rodičům napíšeme, kdy budeme druhý den začínat a co mají mít děti připraveno na výuku. Prakticky je to tak, že my dětem přes aplikaci zavoláme, oni se připojí a výuka může začít. Paní učitelka sedí ve třídě a děti jsou doma. Vzájemně se všichni vidí. Ten, kdo právě hovoří, tak je v tu chvíli vidět na obrazovce.

Tento způsob výuky je náročný také pro rodiče. Jak se k tomu postavili?
Velmi kladně. Vidí, jak je důležité, aby děti byly ve spojení s učiteli a se spolužáky. Ještě před výukou si děti chatují a jsou rády, že takto mohou být v kontaktu s ostatními.

Vaše škola je malotřídka. Zajímá má mě, jak tuto výuku zvládají například prvňáčci.
U dětí sedí rodiče. Je dobré, že vidí, jak s nimi paní učitelka pracuje a získají inspiraci na domácí procvičování.

Jaké předměty vyučujete?
Začali jsme s matematikou a češtinou. Třetí týden přidáváme angličtinu. Zatím jsme ještě nedělali vlastivědu a přírodovědu, ale k tomu se asi postupně dostaneme. Aplikace, kterou používáme, umožňuje dělat různé kvízy a učitelka má hned zpětnou vazbu o tom, jak děti učivo pochopily a jak je zvládají. Tyto předměty zatím řešíme formou zadávání úkolů. Ale postupně se k tomu dostaneme a budeme to vylepšovat.

Zavedli jste také poradu s učiteli na dálku?
Začali jsme nejdříve u dětí. Poradu formou videokonference s kolegyněmi plánuji na tento týden.

Až to bude vše za námi, využijte některé formy toho způsobu výuky i v běžném školním režimu?
Určitě ano. Například kvízy, nebo zadávání úkolů a některé kontrolní práce. Děti se to teď naučí, tak proč s tím dále nepracovat.

Koho napadlo vrhnout se do vzdálené výuky přes internet?
Tato iniciativa přišla zvenčí. Náhodou jsem telefonovala s kolegyní ze školy z Vedrovic s paní Vančurovou. A ta mi říkala, že právě učila. Začala mně to vysvětlovat, jak to dělají. Zajeli jsme se do Vedrovic podívat a byla jsem z toho nadšená.

Takže do této doby jste nepracovali s online výukou?
Nepracovali. Doba nás přiměla. A jsme za to rádi.

Vyplňujete i v této situaci třídní knihy? Známkujete děti?
Poslední pokyn z ministerstva školství byl takový, že si máme dělat poznámky, co jsme s dětmi probírali. To tak děláme, a to do třídních knih poznačíme. Klasifikovat zatím děti nebudeme.

Co byste popřála nebo vzkázala rodičům a ostatním učitelům?
Především rodičům musím velmi poděkovat za to, jak byli nápomocni. Nebylo to jednoduché a někteří museli pořídit dětem potřebné vybavení. Díky tomu mají děti možnost se takto vzdělávat. Kolegyním děkuji, že se do toho se mnou pustily. Ostatním učitelům bych vzkázala, aby se toho nebáli a zkusili výuku na dálku. Poznají věci, které mohou pak používat i do budoucna. Ze své zkušenosti jedině doporučuji.


Eva Fruhwirtová