Studenti

Tropická vedra vs. Jaderná elektrárna Dukovany

13. 06. 2014

I přes příliv tropického vzduchu se ve středu 11.6. sjelo do Jaderné elektrárny v Dukovanech 30 žáků a 5 učitelů z partnerských středních škol Skupiny ČEZ. Ti zde absolvovali třídenní odbornou stáž – Jadernou maturitu.

První den měli na programu v dopoledních hodinách přednášku lektorů ze Školicího střediska v Brně o primárním a sekundárním okruhu jaderné elektrárny. Odpoledne se podívali s operátorem sekundárního okruhu na strojovnu výrobního bloku.

„Nejvíc mě zajímala strojovna, hlavně po technické stránce. Podívali jsme se k turbíně a měl jsem možnost se zeptat na to, co mě zajímá,“ hodnotil první den David Falat ze Střední průmyslové školy v Jihlavě.

V krytu pak žáci zjistili jak je nastavena havarijní připravenost jaderné elektrárny a vyzkoušeli si oblékání ochranného obleku ty-vecu. „Ze začátku jsem byl hodně nervózní, protože jsem nevěděl, co tu od toho můžu čekat, ale je to tu fajn. Příjemní lidé, fajn program. V krytu byl chládek, takže v tomto teple to bylo velmi příjemné. Zaujalo mě vybavení, které je na úrovni a také zařízení, které funguje i bez elektrické energie,“ říká Michal Bezruč ze Střední průmyslové školy v Ostravě.

Druhý den přijela za studenty předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dana Drábová. Pro studenty si připravila přednášku na téma Úspěšný propadák? Aneb jaderná energetika včera, dnes a zítra. „Pro mě je hlavním cílem ukázat mladým lidem, že stojí za to pustit se do studia oborů, které momentálně nemají tak vysokou společenskou prestiž jako například lékařství. Chci studentům ukázat, že jaderné inženýrství je oborem, bez něhož by se dnes už ani lékaři neobešli,“ říká Dana Drábová.

Poté následovala přednáška o teorii jaderných reaktorů. Po obědě měli žáci procházku přes celý areál Jaderné elektrárny Dukovany, kdy zamířili do skladu vyhořelého paliva a na úložiště radioaktivních odpadů. Zdeněk Schoř z Nových Bránic, který studuje gymnázium v Ivančicích, komentoval program druhého dne: „Na Jaderné maturitě mě hodně nadchly ty prezentace – přednášky. Vyučující to měli velmi dobře připravené. Trenažér byl fajn, ale při úkolu jsem si moc nevěřil. Operátorem bych asi být nechtěl, protože mi nevyhovuje to prostředí.“

V závěrečný den žáci otestovali svoji kreativitu a týmovou hru kdy měli sestrojit pomocí izolepy, špejlí a provázku jeřáb, který unese co nejtěžší závaží. Své vědomosti pak ověřili v testu, z něhož vzešel král Jaderné maturity. Tím se stal Daniel Hruška z Bučovic. „Řekl jsem si, že to nějak zvládnu a ono to vyšlo. Na test jsem se nijak moc nepřipravoval. Pouze jsem si jednou přečetl skripta, ale hlavně jsem pozorně poslouchal na přednáškách a tyto informace zúročit,“ hodnotí svůj úspěch Daniel, který studuje techniku v Brně.

Pohled pedagoga pak nastínil učitel z Gymnázia Jana Blahoslava Ivančice Vítězslav Světlík: „Možnost zúčastnit se této stáže žákům rozhodně rozšiřuje obzory. Protože výuka ve škole i přes všechnu naši snahu, kdy jim promítáme animace, něco jim nakreslíme a používáme různé materiály, není taková, jako když to vidí tady v reálném prostředí. Myslím, že pro naprostou většinu je to přínosem, tedy pokud oni sami mají zájem.“

Petra Lázničková, Strategický nábor Skupiny ČEZ