19. 02. 2014

Poměrně často se v elektárně používá termín LTO. Souvisí s dlouhodobým provozem elektrárny. Mluvili jsme o tom s Pavlem Halou u útvaru Centrální inženýring - Technická podpora.

Co se skrývá pod pojmem LTO, který se teď velmi často používá v souvislosti s elektrárnou?

Zkratka LTO vychází z angličtiny a znamená Long Term Operation, tzn. dlouhodobý provoz JE za hranicí její projektové životnosti, která je v případě JE Dukovany stanovena na 30 let. Projektové životnosti bude na 1. bloku EDU dosaženo v roce 2015, na 2. v roce 2016 a na 3. a 4. bloku v roce 2017. V těchto letech budou také postupně končit i povolení Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) k provozu jednotlivých bloků, která byla vydána vždy na 10 let. Aby JE Dukovany mohla být i po této době bezpečně a spolehlivě provozována, byl již v roce 1996 zahájen „Program zajištění LTO EDU“ (dále Program LTO), jehož cílem je postupně získávat povolení SÚJB k dalšímu provozu bloků EDU po roce 2015 a na základě technického, ekonomického a bezpečnostního posouzení, vytvořit podmínky pro co nejdelší provoz elektrárny, po uplynutí její projektové životnosti. V první etapě minimálně do roku 2025, s výhledem do roku 2035, a pokud to bude nadále technicky a ekonomicky realizovatelné a společensky akceptovatelné i déle.

Jak spolupracujete se Státním úřadem pro jadernou bezpečnost (SÚJB)?

Zákonná legislativa, reprezentovaná Atomovým zákonem, pojem LTO nedefinuje, což vyžaduje o to intenzivnější komunikaci se Státním úřadem pro jadernou bezpečnost k vyjasnění všech požadavků a připomínek. Každoročně v březnu je proto pro SÚJB ,připravována sumární prezentace, kde je předkládána aktualizovaná část dokumentace Programu LTO a reportován stav plnění výše zmiňovaných NO. Pro další zefektivnění komunikace s tímto úřadem byly současně v roce 2013 zahájeny pravidelné kontrolní dny, které se konají jednou za čtvrt roku a kde budou s pracovníky úřadu postupně projednávány a upřesňovány jednotlivé řešené oblasti tak, aby nejpozději ve 3. čtvrtletí roku 2015 mohla být podána žádost o povolení provozu prvního bloku.

Které další instituce zasahují do rozhodování o dlouhodobém provozu elektrárny?

Jednou z podmínek rozhodnutí SÚJB je, že Program LTO bude vycházet zejména z dokumentů Mezinárodní agentury pro atomovou energii (MAAE) a mezinárodně uznávané praxe. Proto byla v roce 2008 přizvána do EDU mezinárodní, SALTO (Safety Aspects of LTO, tzn. Bezpečnostní aspekty LTO) Peer Review mise, organizovaná MAAE, která v průběhu 1 týdne prověřovala, zda příprava LTO EDU naplňuje požadavky MAAE a vychází z nejlepší mezinárodní praxe. Na závěr tým expertů definoval celou řadu dobrých praxí a také stanovil několik doporučení na zlepšení ve formě nálezů. Mise potvrdila správný rozsah plánovaných prací pro přípravu LTO do roku 2015 a pomohla doplnit některé oblasti.

Čekají nás letos další mise?

V druhé polovině listopadu 2014 proběhne další, tentokráte již plnorozsahová SALTO Peer Review mise MAAE, v délce trvání dvou týdnů, která by měla potvrdit připravenost elektrárny na LTO po roce 2015. Závěrečná zpráva z této mise bude jedním z důležitých podkladů SÚJB při posuzování žádosti o povolení LTO.

Vloni vzniklo sdružení Energetické Třebíčsko, které usiluje o výstavbu 5. bloku. Spolupracujete nějakým způsobem na projektu?

O iniciativách tohoto sdružení jsme informováni a určitě je vítáme. Vnímáme obrovskou podporu od obcí a firem z okolí EDU, které mají zájem o udržení a rozvoj energetického regionu kolem JE Dukovany. V dalším období bude nezbytná těsnější komunikace s tímto sdružením, abychom dokázali vůči veřejnosti a orgánům státní správy vystupovat jednotně a jednoznačně, jak v souvislosti s prodlužování životnosti stávajících 4 bloků EDU, tak při přípravě výstavby nového jaderného zdroje v této lokalitě. S kolegy z divize strategie ČEZ, kteří se věnují přípravě výstavby nového jaderného zdroje v lokalitě EDU, spolupracujeme dlouhodobě. Ze zvažovaných variant scénářů jednoznačně vyplývá, že pro předpokládanou výstavbu nového jaderného zdroje, je nezbytné provozovat stávající bloky co nejdéle, minimálně do roku 2035, přičemž provoz bloků za rok 2035 je z ekonomického hlediska nadstandardní.