Z elektrárny

S elektromobilem do přírody

10. 12. 2012

Mladý třebíčský fotograf Luděk Cigánek, který je známý především díky portrétům, využil nabídku zachytit svým objektivem něco jiného – spojení podzimní přírody na Vysočině a elektromobilu, který už přes rok jezdí v okolí Dukovan.

Při focení Cigánek nejraději pracuje s přirozeným denním světlem a dává přednost focení venku před prací ve studiu. Tak to alespoň uvedl v rozhovoru pro fotografický magazín Dodho, který zveřejnil dvoustranu s jeho snímky. A jak reagoval, když přišla nabídka na zapůjčení „elektrárenského“ elektromobilu? Neváhal. Výlety se snažil koncipovat do 100 kilometrů – na jedno nabití.

Jen jeden z nich byl delší. To se fotograf zastavil kvůli nabití u známého. "Dojezd je limitující věc u elektromobilu a já jsem nechtěl riskovat. Jednou jsem si to ale naplánoval natěsno, narazil na tři objížďky a už u Třebíče mi auto ukazovalo dojezd nula kilometrů,“ řekl muž z Třebíče. Kam jet? Telč, Náměšť, ale jsou i jiné cíle na Vysočině. Kam Luděk Cigánek vyrazil fotit? V září a říjnu to bylo do Telče a okolí, do Náměště nad Oslavou a také do Dukovan, kde si nenechal ujít ani elektrárnu v noci. „Chtěl jsem udělat i fotky s vybarveným listím, proto jsem vyrazil na Mohelenskou hadcovou step a vyjel po dohodě se správce m až k okraji stepi. Mám rád kopce na Vysočině, s výhledem do údolí. Stačí vyrazit jen kousek za Třebíč a tam je podle mě ta správná Vysočina,“ říká fotograf. Zatím nemohl využít nabíjecí stanice v Dukovanech. Ta teprve vzniká. V listopadu začaly před vchodem do informačního centra elektrárny vyrůstat její základy. Stanice zvládne namísto klasického přibližně pětihodinového nabíjení současné dobití dvou elektromobilů za půlhodinu. V roce 2013 by mělo být po celé České republice na dvě stě nabíjecích stanic, část z nich bude mít právě možnost rychlého nabíjení. Dukovanský Peugeon má najeto na 30 tisíc kilometrů. „Řidič musí mnohem víc předvídat a dávat pozor. Několikrát se mi stalo, že mi někdo skočil pod kola, protože auto není při jízdě slyšet,“ upozornil Cigánek. Když slyšel prvně o elektromobilu, myslel si, že půjde o líné auto – jako na autodromu na pouti. „Akcelerace a plynulost při rozjezdu mě překvapila,“ uvedl fotograf. On jezdil elektromobilem dva týdny.

Jaké parametry má elektromobil

■ Délka vozu Peugeon iON je 3,5 metru. Auto má hmotnost 1 080 kilogramů.

■ Z nuly na sto kilometrů v hodině zrychlí za 15 sekund. Pokud jde o přechod z šedesátky na devadesátku, tak ten auto zvládá za šest vteřin.

■ Provozní náklady se pohybují podle výrobce v rozmezí 1,50 až 2 eura na 100 kilometrů.

■ Emise zplodin jsou nulové. A co hluk? Jedině od pneumatik.

■ Mapu nabíjecích stanic naleznete na www.elektromobily.org.

 

Petr Večeřa

Foto: Luděk Cigánek