Pandemii navzdory pokračoval i loni růst odebrané bezemisní elektřiny v síti veřejných dobíjecích stanic ČEZ pro elektromobily.
Zelené stojany umístěné od Mariánských Lázní po Třinec dodaly do baterií e-aut více než 2,4 GWh, meziročně o 24 procent více. Síť srovnatelná s většími řetězci klasických čerpacích stanic se za poslední dva roky svým rozsahem zdvojnásobila. Veřejná dobíjecí síť vzniká díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF), z prostředků přidělovaných Operačním programem Doprava i z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ.
Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ v České republice čítající aktuálně více než 270 stojanů dodala loni do baterií elektromobilů celkem 2,44 GWh elektřiny. Takové množství energie postačí pro plné dobití 67 825 elektromobilů střední třídy s kapacitou baterie 36 kWh nebo pro cestu flotily 406 e-aut kolem světa. Zároveň jde o více než 24procentní nárůst oproti roku 2019, kdy v celé síti „dobíječek“ elektrická auta načerpala 1,96 GWh.
Řidičům garantuje ČEZ u většiny svých stojanů odběr skutečně bezemisní energie – a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů operátora trhu OTE. Rychlodobíjecí stanice o výkonu 50 kW, které dnes tvoří 80 % sítě, umožňují dobití většiny kapacity baterií všech typů a značek elektromobilů v řádu desítek minut.
„Loňský rok byl skutečně hodně specifický, přesto jsme zvládli postavit o 62 procent více stanic než v roce 2019. Odhadujeme také, že zhruba polovina z tří tisíc loni nově registrovaných elektromobilů pravidelně odebírá energii u nás. Letos bychom navzdory pokračující pandemii chtěli udržet loňské tempo výstavby nových stanic. Do pěti let pak cílíme na ztrojnásobení celkového výkonu stanic v naší síti až na 50 tisíc kW. Zaměřovat se budeme jak na další pokrývání ´bílých míst´ po celé republice, tak na lokality, kde je možnost navyšování počtu i výkonu stojanů. Jen takové totiž dnes ve vytíženějších místech zvládnou pokrýt dynamicky rostoucí poptávku po veřejném dobíjení,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.
V průběhu roku 2020 byla také spuštěna nová zákaznická aplikace FUTUR/E/GO postavená na vyspělé izraelské platformě Driivz. Řidičům mj. umožní:
Při využívání celé sítě dobíjecích stanic ČEZ se uživatel před dobíjením identifikuje zákaznickou RFID kartou. Řidičům e-aut ale také stačí mít staženou letos spuštěnou aplikaci FUTUR/E/GO, která spolu s webovým rozhraním (tzv. Driver portál) umožňuje pohodlnou správu jejich účtů. Zákazníci ČEZ mají na výběr z více tarifů. Tři tarify obsahují „předplacenou“ složku, která zákazníkovi zajišťuje nižší cenu za kWh dobité energie. Čtvrtý tarif „Pay as you go“ je určen pro zákazníky, kteří se nechtějí nijak vázat a platí skutečně jen za odběr v daném měsíci. V nabídce je samozřejmě i dobíjení pro neregistrované zákazníky, kteří platí za každé jednorázové dobíjení. Více na https://www.elektromobilita.cz/cs/jak-se-stat-zakaznikem.
Skupina ČEZ je v rozvoji elektromobility aktivní od roku 2009. Primární aktivitou bylo od samého začátku budování a provoz veřejných dobíjecích stanic. Dnes jde o záběr mnohem širší, zahrnující obsluhu zákazníků ze segmentu retail (ČEZ Prodej) i servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů (ČEZ ESCO). Skupina ČEZ tak např. zajišťuje návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility v jednotlivých městech a regionech. Více na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html.