Energetika

Obor energetika na průmyslové škole v Třebíči vychovává budoucí pracovníky jaderné elektrárny

20. 10. 2020

Střední průmyslová škola Třebíč (SPŠT) je regionálním centrem technického vzdělávání s maximálním důrazem na propojení teorie a praxe.

„Připravujeme žáky v rámci maturitního i učňovského vzdělávání a také realizujeme vzdělávání dospělých. Zcela zásadní je spolupráce s firmami našeho regionu,“ říká ředitel Zdeněk Borůvka.

Jednou z nich je Skupina ČEZ.  Ještě ve spolupráci s Krajem Vysočina zde úspěšně funguje obor energetika, který je jediný svého druhu v České republice. Příkladnou spolupráci školy s firmami dokládá prestižní ocenění Doporučeno zaměstnavateli. V rámci Kraje Vysočina se opakovaně umístila mezi nejlepšími školami, o tomto hodnocení rozhodli významní zaměstnavatelé. Škola je také držitelem Ceny hejtmana Kraje Vysočina za společenskou odpovědnost.

 

Energetika je moderní obor a je o něj velký zájem
Společný projekt školy, Kraje Vysočina a Skupiny ČEZ nemá v České republice obdobu. ČEZ sice spolupracuje se školami i v dalších regionech, ale samostatný obor energetika s přímou návazností na praxi v jaderné elektrárně nabízí pouze Střední průmyslová škola Třebíč. Žák 3. ročníků Aleš Horák z Velkého Meziříčí se svěřil, proč si vybral právě tento obor: „Líbila se mi kombinace předmětů z oblasti elektrotechniky a strojírenství, vybavenost školy a možnost poznat prostředí JE Dukovany a využít dalších příležitostí. Částečně volbu oboru ovlivnil i můj bratr, který v letošním roce úspěšně ukončil tento obor maturitní zkouškou.“
V prvním ročníku mimo jiné žáky čeká odborná exkurze v jaderné elektrárně, ve druhém a třetím ročníku týdenní praxe a v posledním ročníku přichází nabídka možnosti jít do elektrárny pracovat. V současné době v Jaderné elektrárně Dukovany pracuje celkem 48 absolventů oboru Energetika. Ti, kteří zamíří na vysoké školy, mohou absolvovat Letní univerzitu, což je odborná stáž, v rámci které si účastníci projdou celou elektrárnu. ČEZ nabízí budoucím operátorům jaderné elektrárny stipendia.

Žáci spolupracují s univerzitou i lidmi z praxe
Někteří žáci 4. ročníku oboru energetika zpracovávali své maturitní projekty ve spolupráci s brněnským VUT, Fakultou energetiky. Jde o projekty týkající se měření radioaktivity a radiačního pozadí, dále využití obnovitelných zdrojů jako solární a větrná energie a také vývoje učebních pomůcek z oblasti energetiky. „Klademe důraz na praxi, také proto se konají během školního roku různé exkurze a stáže. Odborníci z jaderné elektrárny jezdí také k nám do školy a přednášejí žákům. Mají tak možnost být v kontaktu s lidmi z praxe a probrat s nimi to, co je zajímá,“ přibližuje ředitel školy Zdeněk Borůvka. Vybraní žáci mají možnost se setkat a diskutovat s předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Danou Drábovou.
Spolupracují také s Vysokým učením technickým v Brně. „Kromě supervize nad vybranými ročníkovými projekty jsme rozjeli cyklus přednášek na vybrané energetické téma, který je realizován vyučujícími z VUT Brno,“ informuje ředitel Borůvka. Jedná se především o témata jako obnovitelné zdroje energií, využití ekologicky šetrných technologií, zavádění chytrých sítí apod. Spolupráce s VUT Brno, která má kromě odborných přednášek a stáží také konkrétní podobu v zadání a vedení maturitních prací žáků 4. ročníku.

Žák 3. ročníku oboru energetika nejvíce baví praktické předměty, ve kterých má se svými spolužáky přístup k moderním zařízením. „Poslední dobou se velmi zabývám 3D tiskem, modelováním vlastních návrhů. Rád se zapojuji do soutěží  jako je energetická olympiáda, týden vědy, matematické soutěže, digitální továrna,“ prozradil žák Aleš Horák, který se podílel se na tisku dva metry vysokého modelu sochy nazvané Kaleidoscope vystaveného na strojírenském veletrhu a zapojil se do mezinárodního projektu AMOR, jehož výstupem byl dálkově ovládaný robot.

Zapojují se do podpory technického vzdělávání v Třebíči
Čtvrtým rokem funguje v Třebíči projekt, který propojuje výrobní firmy, průmyslovou školu v Třebíčí a místní základní školy. Celkem 450 tisíc korun ročně od zapojených firem použijí základní školy na nákup nářadí a materiálu na vybavení dílen pro praktickou výuku.

Střední průmyslová škola umožňuje školám zřízeným městem praktickou výuku. Firmy nabízejí školám exkurze a představují jednotlivá povolání přímo ve třídách,“ popisuje podstatu spolupráce starosta města Třebíče Pavel Pacal.

Tato spolupráce neznamená pouze zajištění budoucích zaměstnanců do firem. Jde zejména o podporu manuální zručnosti u dětí a rozvoj technického vzdělání v zemi, která patřila ke špičce v řemeslech i strojírenství.