(Ne)známé

Konference Veřejná doprava na Vysočině

28. 06. 2021

Odborníci řešili na konferenci v Jihlavě veřejnou dopravu, vysokorychlostní trať přes Vysočinu i změny v hromadné dopravě a dopady covid-19 na cestování.

Ve čtvrtek 24. června se uskutečnila v Jihlavě celodenní konference s názvem Veřejná doprava na Vysočině. Devět odborníků se vystřídalo ve třech blocích, které byly zaměřeny na železniční dopravu, městkou a příměstskou dopravu a na technologie a provoz v dopravě.

Zúčastnila se také senátorka Hana Žáková, která se problematice dopravy věnuje dlouhodobě, nechyběl ani náměstek hejtmana Kraje Vysočina pro dopravu Miroslav Houška a poslanec a radní Jihlavy Jaroslav Vymazal. Mezi účastníky byli další zástupci Kraje Vysočina, měst, dopravci a další zájemci.

 

Železniční doprava na Vysočině. Cílem je, aby se z cesty do Prahy nestal celodenní výlet

V prvním bloku konference se vystupující věnovali modernizaci a revitalizaci železničních tratí vedoucích přes Vysočinu. Konkrétně o rekonstrukci trati Kostelec nad Jihlavou-Slavonice hovořil technický ředitel Správy železnic Radim Brejcha. Účastníky seznámil s jednotlivými etapami a dalšími možnostmi rozvoje. Patnáct investičních akcí na železnici v gesci Stavební správy představil Martin Grečnár. Podrobněji se pak věnoval modernizaci železniční stanici Jihlava město a propojení Brna a Jihlavy. Třetím vystupujícím za Správu železnic byl Marek Pinkava, který se zabývá přípravou vysokorychlostní tratě. Do Jihlavy na konferenci přijel vlakem, kvůli problémům na trati jeho cesta trvala 3 hodiny a 50 min. Obyvatelé Vysočiny velmi dobře vědí, že pokud vyráží do Prahy na pracovní jednání, stává se z toho často celodenní výlet. To by vysokorychlostní trať měla změnit. Výpočty slibují, že z Jihlavy do Prahy nebo do Brna se tímto způsobem cestující dostanou za 40 minut. „Vysokorychlostní trať není při pohledu odlišná od běžných tratí, vysoká rychlost je umožněna přímým vedením v krajině,“ popsal Marek Pinkava s tím, že se často setkávají s velmi nepřesnými představami lidí o tom, jak bude trať vypadat. To samozřejmě může vyvolávat negativní postoj. Potvrdil, že se Česko vydává směrem, kdy tato trať bude kompatibilní s těmi stávajícími.

 

Zkušenosti s Veřejnou dopravou Vysočiny a změnami v městské dopravě v Jihlavě a ve Žďáře nad Sázavou

Blok věnovaný městské a příměstské dopravy zahájil vedoucí odboru dopravy na krajském úřadě v Jihlavě Pavel Bartoš. Představil rozsáhlý projekt VDV – Veřejná doprava Vysočina. Poukázal také na výrazný propad ve využívání linkové i hromadné dopravy v souvislosti s covid-19. Docent Pavel Drdla z Dopravní fakulty Univerzity Pardubice účastníky virtuálně přenesl do Žďáru nad Sázavou. Hovořil o změnách v městské hromadné dopravě, ke kterým město přistoupilo už před několika lety a neustále na zlepšování systému pracuje. V loňském roce dokončili na všech křižovatkách a přechodech zavedení tzv. chytrých semaforů, které umožňují preferenci MHD. Karel Trojan představil zkušenosti s provozem parciálních trolejbusů v Jihlavě a také poodhalil představy dalšího rozvoje.

Veřejná doprava v souvislosti s pandemií zažívá značný útlum. Účastníci konference se shodli, že je zapotřebí věnovat pozornost komunikačním kampaním směrem k veřejnosti. Veřejná doprava umožňuje šetřit lidem čas a nespornou výhodou je to, že člověk se nemusí věnovat řízení, ale může se věnovat jiným činnostem, jako je čtení, práce na notebooku či poslech hudby nebo audioknih. Podle technického ředitele Správy železnic Radima Brejchy je potřeba se zaměřit také na mladé lidi, kteří ještě nemají řidičský průkaz a vybudovat u nich návyky k používání veřejné dopravy. Docent Drdla upozornil na to, že většina českých motoristů stojících v kolonách si často myslí, že za jejich zdržení v zacpaných ulicích mohou právě ti, kteří jedou autem a nevyužili veřejnou dopravu. Pokud takto budou uvažovat všichni, tak se nikdy problém s narůstající automobilovou dopravou nevyřeší. Podle předsedy spolku Regio 2020 Aleše Kratiny by k zájmu o cestování hromadnou dopravou na Vysočině přispěla pozice koordinátora veřejné dopravy. 

Pořadatelem konference Veřejná doprava Vysočina byl spolek Regio 2020 za podpory Nadace ČEZ.

Fotogalerie