Z elektrárny

Jak se žije maturantům v době koronaviru?

27. 04. 2020

Uzavření škol zkomplikovalo život hlavně maturantům, své o tom ví Dušan Horák z třebíčské průmyslovky.

Přes 2 900 maturantů v denním studiu z Vysočiny už za sebou mělo mít psaní slohu z češtiny, další části státní maturity měly pokračovat 30. dubna a 4. až 6. května. Rozšíření nemoci Covid-19 ale vše změnilo. Nejen budoucí absolventi středních škol z Vysočiny jsou už od 11. března doma. Proto nás zajímalo, jak současnou situaci prožívá jeden z budoucích maturantů Dušan Horák, který žije ve Velkém Meziříčí a na Střední průmyslové škole v Třebíči studuje posledním rokem obor Energetika. Studium je i jeho koníčkem, kromě dvou týdnů praxe v Jaderné elektrárně Dukovany (EDU) se zúčastnil stáží Jaderná maturita v Dukovanech a Distribuční maturita v Ostravě. Dušana baví elektrotechnika, 3D tisk, rád sedne na kolo nebo si zahraje fotbal. Nám prozradil, jak vypadá jeho studium na dálku, z čeho má obavy a na jakou vysokou školu se chystá.
Maturantů se současná omezení související s šířením nemoci Covid-19 výrazně dotýkají. Jak je to konkrétně u vás?
Je to složité, v březnu jsem si říkal, že už budu mít maturitu brzy za sebou, teď se ale všechny termíny natahují, nevíme vůbec kdy a jestli vůbec budeme maturovat. Pokud se maturity uskuteční, bude to určitě složité. Během karantény jsme se totiž všichni vydali z tempa, spoustu věcí zapomněli a po návratu do školy to budou hodně rušné tři týdny do maturit, nedokážu si to představit. Jediným pozitivem pro mě je, že nebudeme muset psát slohové práce, jinak to bude opravdu náročné.


Jak teď vypadá takový váš běžný „školní“ den?
Vstávám kolem osmé, přečtu si e-maily a dělám práci do školy, odpoledne trávím různě. Když je hezké počasí, jsem na zahradě, nebo doma a věnuju se koníčkům. V případě, že hoří termíny, dodělávám věci do školy.


Jak takové učení na dálku vypadá?
Přes e-mail dostáváme od učitelů různé úkoly, které se hodně liší podle předmětů a vyučujících. Někteří posílají pracovní listy nebo cvičné testy, jiní nám zadávají témata, která v rámci opakování zpracováváme, nebo posílají materiály k samostudiu, to je ale minimálně.


Jak jste ve spojení s učiteli a spolužáky? Můžete popsat, jak to vypadá a co řešíte?
S učiteli komunikuji hlavně přes e-mail. Se spolužáky jsem v kontaktu hlavně přes Facebook, kde si případně radíme, pokud někdo nějakému ze zadaných úkolů nerozumí.


Během studia jste byl velmi aktivní a o energetiku se zajímáte. Kromě dvou týdnů praxe v EDU v rámci školy jste se zúčastnil i stáží Jaderná maturita a Distribuční maturita v Ostravě. Jak na to vzpomínáte? Jak vás praxe i stáže bavily?
Takové akce pro mě byly vždycky velikým přínosem. Nesedíte ve škole, a přesto se naučíte spoustu nových věcí, možná více než bych se za těch pár dní naučil ve škole. Ve škole není čas brát věci dopodrobna, naopak na stážích se dozvíte o dané problematice vše do detailů a vidíte je naživo, jak to funguje. Navíc se při těchto akcích podíváte na úžasná a zajímavá místa, kam se běžně nemám šanci podívat. Všechny podobné akce jsem si vždy užíval.


Našel jste se ve studiu tohoto oboru. Co plánujete po maturitě?
Určitě po maturitě plánuji studium na brněnském VUT, program energetika/výkonová elektrotechnika. Školu mám v plánu vystudovat, naučit se o elektronice/energetice co nejvíce. Další plány do budoucna, co dělat po vysoké škole nemám. Pět let je daleko, zatím jsem o tom nepřemýšlel.


Co vás na energetice baví a co byste vzkázal deváťákům, kteří třeba o studiu tohoto oboru uvažují?
Ať to zkusí, ať jdou do toho. Energetika je široký obor, kde si každý může najít to, co ho baví. Někoho chytne strojírenství, jiného elektro, ať už silnoproud nebo slaboproud, někteří spolužáci budou po maturitě pokračovat na strojní fakultu, jiní půjdou jako já na elektro fakulty, další plánují nastoupit přímo do elektrárny. Obor mi dal široký rozhled a rozhodně má široké uplatnění. Důležité je, aby to žáka alespoň trochu bavilo, pokud vás věci, které se učíte, nezajímají, je to těžké a možná i zbytečné.