Rozhovor

Inspirativní pohled na život – rozhovor s Jakubem Heikenwälderem

07. 12. 2012

Jakubovi Heikenwälderovi je dvacet šest let, pochází z Jezeřan-Maršovic a o současné náladě ve společnosti říká, že lidé mají blbou náladu proto, že si nechávají diktovat, co znamená být šťastný a úspěšný.

Jakub chodil osm let na gymnázium do Moravského Krumlova a pak se vydal do Brna na Vysoké učení technické, kde vystudoval Podnikatelskou fakultu. Dnes pracuje jako konzultant, analytik a projektový manažer v různých projektech po celé republice. Baví ho marketing a do budoucnosti se dívá optimisticky.

Kubo, i přes svůj mladý věk máš za sebou velké množství pracovních zkušeností. Čím vším jsi prošel?

Už na gymnáziu mě bavilo organizování různých akcí, takže jsem u toho zůstal.

Baví mě podílet se na projektech a spolupracovat s ostatními lidmi na tom, aby byl co nejlepší výsledek. Začínal jsem v neziskovém sektoru, kde jsem posbíral hodně zkušeností. Působil jsem ve Vysokoškolském katolickém hnutí, kde jsme připravovali a realizovali malé i velké projekty, od sportovních dní a plesů přes víkendovky, Dny důvěry a dvě celostátní setkání vysokoškoláků na Velehradě. Potom přišla nabídka od kamaráda z oblasti informačních technologií a projektového řízení. Po ukončení školy přišla díky kamarádovi nabídka na pozici analytika a konzultanta v jedné z firem v Jihomoravském inovačním centru a tam jsem zůstal až do dnes.

Kdo nebo co tě v životě nejvíce ovlivnilo?

Vyzdvihl bych dvě osobnosti, které mě hodně ovlivňují. Z těch, kteří mě ovlivnili osobně, je to otec Josef Stuchlý, bývalý studentský kaplan a nastávající provinciál jezuitů v České republice. Inspiruje mě především svým praktickým přístupem k životu, jee vystudovaný inženýr a současně kněz. Z těch celosvětově známých je to pak W.Churchill, který mě inspiruje neuvěřitelnou vytrvalostí a důvěrou, že když vydrží, dobře to dopadne.

Pamatuješ si některé jejich výroky, podle kterých se řídíš nebo je považuješ za určité životní motto?

Určitě. Líbí se mi Churchillův citát z roku 1947: Každý může vždy nějak přiložit ruku k dílu. Měl by ho znát každý, kdo často kritizuje a sám nic neudělá. A pak mám velmi rád slova otce Stuchlého. Říká, že pokud se aktivně nebudeme angažovat a vytvářet si svou budoucnost, vytvoří nám ji jiní.

Jsi velmi aktivní člověk, který má mnoho zálib a činnosti. Jak bojuješ s časem?

S časem bojuji a většinou je to spíš na remízu, než že bych vyhrával. Přijde mi, že nemít čas se stalo společenským statusem – drtivá většina lidí kolem nás nemá čas. Mít nebo nemít čas záleží na tom, jaké nároky na sebe klademe, od toho se vše odvíjí. Rozdíl je v tom, co já chci a co si myslím, že chci. Já se snažím pracovat s časem efektivně, i když občas člověk nestíhá všechno, co si myslí, že by stíhat měl. Pak je na čase se zamyslet, jestli je to opravdu nutné stihnout vše, nebo si připustit, že se svět opravdu nezboří.

Jaký jsi byl jako malý kluk?

Myslím, že jsem byl hodně samostatný. Možná to vyplývá z toho, že má dva mladší sourozence. Hodně a rád jsem četl.

Záliba ve čtení ti vydržela do dospělosti. Co máš teď rozečteného?

Vždy jsem četl jednu knížku po druhé, ale teď jsem od toho upustil a mám rozečtených několik knih najednou. Například od Tomáše Sedláčka Ekonomii dobra a zla, Druhou světovou válku od W. Churchilla, Černou labuť o pravděpodobnosti výskytů nepravděpodobných jevů od profesora Taleba a Medonosný marketing.

Marketing je dnes hodně často skloňované slovo. Jak ho vnímáš ty?

Marketing je užitečný nástroj, který může být použitý dobře i špatně. Mě na marketingu baví možnost hledat kreativní způsoby využití. Když se s marketingem dobře pracuje, je efektivní a nabízí velký prostor pro seberealizaci a kreativitu. Je však pravda, že některé marketingové postupy hraničí s manipulací a mnozí lidé mají problém rozeznat co je realita a co je marketingová komunikace.

Co je podle tebe kreativita?

Kreativita je schopnost podívat se na známé věci novým pohledem a zamyslet se nad nimi jiným způsobem, než doposud. Kreativní člověk umí propojit zdánlivě nesouvisející věci a vytvořit něco nového a originálního.

Jeden z projektů, na kterém teď pracuješ v Třebíči, je vytvoření Koordinačního centra pro práci na dálku. Co to přesně znamená?

 V Třebíči vytváříme centrum specializující se na problematiku práce na dálku. Od zahraničního partnera z Velké Británie, který se problematikou zabývá dvacet let, chceme získat know how v oblasti práce na dálku a přinést povědomí o této formě k firmám i uchazečům o práci z kraje Vysočina. Čeká mě práce na vytvoření metodiky pro využití práce na dálku ve firmách ke zvýšení spokojenosti pracovníků, získání úspor a vyšší flexibilitě poskytnuté pracovníkům.