Devatenáct škol se sjelo do Třebíče na střední průmyslovou školu, aby se zúčastnily dvoudenní celostátní soutěže Odborných dovedností žáků elektrotechnických oborů. Přesto, že jsou na Vysočině v tomto týdnu jarní prázdniny, učebny a dílny střední školy jsou plné elektrikářů-žáků v montérkách.
„Na soutěž přijely dokonce tři školy ze Slovenska. Soutěž se pořádá pod záštitou Českého svazu zaměstnavatelů v energetice a partnerem je Skupina ČEZ, se kterou naše škola dlouhodobě a velmi úzce spolupracuje,“ vysvětluje Petra Hrbáčková, koordinátorka soutěže.
V soutěži se klade důraz na praktické dovednosti. „Žáci – silnoproudaři mají za úkol zapojit bytovou a stykačovou kombinaci a slaboproudaři musí zhotovit DCF hodiny, tedy kompletní funkční elektronické zařízení,“ popisuje Petra Hrbáčková. Ředitel průmyslové školy Zdeněk Borůvka mi vysvětluje, co jsou DCF hodiny: „Jsou to rádiem řízené hodiny z Německa s přesným časem.“
Roman Fialka je z Havlíčkova Brodu a studuje čtyřletý obor Mechanik a elektrotechnik. Společně s ostatní slaboproudaři sedí v učebně a kolem sebe má plánek a kufřík s elektrikářským náčiním. „Právě sestavuji modul procesoru a teď se chystám nasadit rezistor.“ Romana baví elektřina od dětství a přiznal se, že doma už se pouští do jednoduchých oprav, které jsou potřeba. V Třebíči je poprvé, zato v Jaderné elektrárně Dukovany už byl se školou dvakrát.
Ve vedlejší učebně zapojuje Martin Sýkora bytovou instalaci, zapojuje rozvaděč, světla, zásuvky. „Inspiroval jsem se u dědy, ten je elektrikář. Kdyby byla příležitost, rád bych pracoval v elektrárně.“
Roman Hrdý, učitel odborného výcviku elektrikář-silnoproud dohlíží v další učebně na práci soutěžících, kteří stojí u panelů a zapojují a sestavují úkol podle zadání. „Zpočátku byli kluci rozpačití, ale už se do toho pustili a jde jim to celkem dobře,“ hodnotí. Nedá mi to a musím se zeptat, jestli jsou rozdíly mezi chlapci, kteří jsou z vesnice a těmi, kteří jsou z města. „Víte, ty rozdíly se stírají. Kluci z vesnic už nemají tolik vesnických a domácích prací. Hodně záleží na přístupu jednotlivých chlapců. Jde hodně poznat, jestli chlapci doma pracují a podílejí se na drobných opravách.“