Studenti

I o jarních prázdninách soutěží žáci elektrikáři ve svých dovednostech

11. 03. 2014

Devatenáct škol se sjelo do Třebíče na střední průmyslovou školu, aby se zúčastnily dvoudenní celostátní soutěže Odborných dovedností žáků elektrotechnických oborů. Přesto, že jsou na Vysočině v tomto týdnu jarní prázdniny, učebny a dílny střední školy jsou plné elektrikářů-žáků v montérkách.

„Na soutěž přijely dokonce tři školy ze Slovenska. Soutěž se pořádá pod záštitou Českého svazu zaměstnavatelů v energetice a partnerem je Skupina ČEZ, se kterou naše škola dlouhodobě a velmi úzce spolupracuje,“ vysvětluje Petra Hrbáčková, koordinátorka soutěže.

V soutěži se klade důraz na praktické dovednosti. „Žáci – silnoproudaři mají za úkol zapojit bytovou  a stykačovou kombinaci a slaboproudaři musí zhotovit DCF hodiny, tedy kompletní funkční elektronické zařízení,“ popisuje Petra Hrbáčková. Ředitel průmyslové školy Zdeněk Borůvka mi vysvětluje, co jsou DCF hodiny: „Jsou to rádiem řízené hodiny z Německa s přesným časem.“

Roman Fialka je z Havlíčkova Brodu a studuje čtyřletý obor Mechanik a elektrotechnik. Společně s ostatní slaboproudaři sedí v učebně a kolem sebe má plánek a kufřík s elektrikářským náčiním. „Právě sestavuji modul procesoru a teď se chystám nasadit rezistor.“ Romana baví elektřina od dětství a přiznal se, že doma už se pouští do jednoduchých oprav, které jsou potřeba. V Třebíči je poprvé, zato v Jaderné elektrárně Dukovany už byl se školou dvakrát.

Ve vedlejší učebně zapojuje Martin Sýkora bytovou instalaci, zapojuje rozvaděč, světla, zásuvky. „Inspiroval jsem se u dědy, ten je elektrikář. Kdyby byla příležitost, rád bych pracoval v elektrárně.“

Roman Hrdý, učitel odborného výcviku elektrikář-silnoproud dohlíží v další učebně na práci soutěžících, kteří stojí u panelů a zapojují a sestavují úkol podle zadání. „Zpočátku byli kluci rozpačití, ale už se do toho pustili a jde jim to celkem dobře,“ hodnotí.  Nedá mi to a musím se zeptat, jestli jsou rozdíly mezi chlapci, kteří jsou z vesnice a těmi, kteří jsou z města. „Víte, ty rozdíly se stírají. Kluci z vesnic už nemají tolik vesnických a domácích prací. Hodně záleží na přístupu jednotlivých chlapců. Jde hodně poznat, jestli chlapci doma pracují a podílejí se na drobných opravách.“