Energetika

DMS už dvacet let vozí jaderný materiál po celé Evropě

11. 11. 2013

Firma DMS, která sídlí v areálu Jaderné elektrárny Dukovany, patří k největším středoevropským přepravcům jaderných materiálů.

Na svém kontě má skoro dvě stě transportů jaderného materiálu a několik stovek převozů dalších radioaktivních látek. Letos slaví dvacet let existence. K tomuto výročí firma připravila výstavu fotografií a modelů mapujících nejenom vlastní historii. K vidění bude u vstupu do elektrárny Dukovany.

Jednatelem firmy DMS je od samého počátku Ferdinand Szemla, se kterým jsme si povídali.

Vzpomenete si na začátky firmy?

Vznikli jsme v rámci transformací obslužných činností Dukovan. Byli jsme jedna z prvních firem.   Našim úkolem bylo zabezpečit obsluhu elektrárny po stránce dopravy a dalších, dá se říci technických služeb. O rok později jsme se zaměřili na přepravu nebezpečných věcí, mezi které patří i radioaktivní látky. První přepravy čerstvého jaderného paliva pro ČEZ - JE Dukovany (od ruského výrobce TVEL) začaly v roce 1995. O dva roky později jsme začali přepravovat americké palivo Westinghouse pro JE Temelín.

Zajišťujete pouze silniční přepravu nebo také kombinaci?

Původně jsme byli zaměřeni na silniční dopravu, postupem času jsme však navazovali spolupráci s dalšími subjekty, takže nyní umíme zajistit transport, který je kombinovaný, odborně tomu říkáme multimodální. Nabízíme komplexní služby v oblasti dopravy a přepravy jaderných materiálů a radioaktivních látek. Komplexnost spočívá v zabezpečení všech stránek jak bezpečné přepravy, fyzické ochrany, radiační ochrany, havarijní připravenosti. V současné době jsme schopni ve spolupráci s našimi dlouholetými partnery dopravit jaderné materiály a další radioaktivní materiály po silnici, železnici, letadly i po moři snad nejenom v rámci Evropy.

Vozíte jaderný materiál jenom pro potřeby elektráren, nebo i pro jiné organizace?

Neděláme jen pro obě naše a obě slovenské jaderné elektrárny. Máme řadu jiných stabilních i jednorázových partnerů, pro které pracujeme. Ten, kdo potřebuje přepravit jakoukoliv radioaktivní látku, se u nás setká s porozuměním. Bohužel, řada lidí i firem si myslí, že vozit radioaktivní látky je něco jednoduchého a především v oblasti přípravy a v cenové oblasti mají nereálná očekávání.  Snažíme se je přesvědčit, že rozhodující je bezpečnost a kvalita.  Cena je sekundární. Nikdo nestojí o průšvih.  Ne vždy je to vyslyšeno.

V roce 2005 jsme se zapojili, jako úzký spolupracovník ÚJV Řež, do programu repatriace vysoce  obohaceného jaderného paliva ruské provenience z výzkumných reaktorů. V rámci tohoto programu  bylo vyměněno z výzkumných reaktorů v řadě bývalých států střední a východní Evropy vysoce obohacené jaderné palivo za jaderné palivo s mnohem menším rizikem potenciálního zneužití. Podíleli jsme se především na logistice obalových souborů, ale i některých přepravách vyhořelého paliva i přepravách čerstvého jaderného paliva o vysokém stupni obohacení.  V rámci programu jsme byli  skoro ve všech státech střední a  východní Evropy.

 

Jak velký máte vozový park?

To není o velikosti vozového parku,  spíše o lidech. V současné době máme čtyři návěsové soupravy a několik menších nákladních vozů, kterým jsme schopni přepravit v podstatě cokoliv. Jsme však zaměřeni především na ty větší věci a především to, co souvisí s jadernou energetikou. Malé zářiče umíme také převézt, ale není to naše parketa. Zde spíše doporučíme někoho jiného.

Pracujete s nebezpečnými a drahými látkami. Podléháte nějakému stupni utajení?

Fyzická ochrana přeprav jaderných materiálů včetně souhrnných údajů o trasách, termínech a harmonogramech přeprav spadá podle mezinárodních standardů a podle národních předpisů mezi utajované informace. Byli jsme druhá firma v České republice, která získala osvědčení od Národního bezpečnostního úřadu na nakládání s utajovanými informacemi. V současné době máme platné osvědčení na stupeň "Tajné".

Jaké jsou nároky na řidiče, kteří přepravují jaderný materiál?

Musí to být zkušení řidiči, profesionálové. Jsou to zodpovědní lidé a musí splnit další podmínky včetně předpokladů pro přístup k utajovaným informacím. Řidiče si vybíráme. Ne každý, kdo má řidičský průkaz a pracoval třeba jako profesionální řidič několik desetiletí našim požadavkům vyhoví. O kvalitě našich lidí hovoří to, že za celých dvacet let jsme neměli žádný vážnější pracovní úraz, dopravní nehodu, a nebyla vznesena žádná připomínka kompetentního úřadu, především SÚJB.

Kam se odvážejí radioaktivní odpady z České republiky?

Radioaktivní odpady z EDU i ETE se především ukládají v URAO na EDU a logicky největší procento přeprav je mezi těmito jadernými zařízeními. Pokud je jejich uložení v úložišti problematické, vozí se do zpracovatelských zařízení ve Švédsku a na Slovensku.

Jak často se vyjíždí?

Je to různé. Počet přeprav jaderných materiálů se dá dohledat například ve výroční zprávě SÚJB. V průběhu roku jich není mnoho. Mnohem častější jsou přepravy radioaktivních odpadů a dalších radioaktivních látek. Zde se jedná v podstatě o stovku "malých" přeprav ročně.  

Když je něco potřeba převézt, dostanete zadání, objednávku a jdete na to?

To je naivní představa, přeprava jaderných materiálů a dalších radioaktivních látek je svázaná přísnými mezinárodními i národními pravidly. Některé přepravy se připravují třeba dva roky. Jsou to složité transporty, kdy je potřeba získat různá povolení. Příprava přepravy jaderného materiálu trvá opravdu minimálně půl roku. Zcela nejjednodušší přeprava se připravuje asi týden.

Předpokládám, že trasy přeprav jaderných materiálů jsou utajené?

Jak jsem již řekl, fyzická ochrana a souhrnné údaje o termínech, trasách a harmonogramech přeprav jaderných materiálů patří mezi utajované informace. Není to však kvůli tomu, aby se přepravy primárně tajily před veřejností. Jsou však síly, které by tyto  informace mohly zneužít. Ale když nás potkáte na silnici nebo na železnici, poznáte nás podle označení.  Nic neskrýváme, veřejnost nemateme.

Eva Fruhwirtová

Fotogalerie