V sobotu 16. června oslaví v Rouchovanech 130. výročí založení sboru dobrovolných hasičů. Součástí programu bude ukázka postup renovace historického hasičského vozidla Tatra 805, která je známá pod označením kačena.
Program začíná ráno v 8.00 kladením věnců na hřbitově, pokračuje o půl deváté řazením hasičské techniky v místní části zvané U Luže. Od 9.00 budou na náměstí projevy a vyznamenání dobrovolných hasičů. Souběžně od 7.00 do 13.00 bude v hasičské garáži U Luže ukázka postupu renovace rouchovanské „kačeny“. Od 13.00 odstartují hasičské závody u sokolovny a také přehlídka historické hasičské techniky. Představí se sbory z Rouchovan, Blížkovic a Kladerub.Od 20.00 bude venkovní zábava, hraje rocková kapela TeamRock.
Rouchovany renovují unikátní Tatru 805
„Tatra 805 byla vyvinuta speciálně pro potřeby armády. Později se díky všestranosti a dokonalé terénní průjezdnosti dostala i k civilní obsluze. V roce 1957 byla Tatra 805 přidělena Požárnímu sboru Rouchovany,“ popisuje Miroslav Fruhwirt z Rouchovan, který se na renovaci podílí. Od roku 1992 nebylo vozidlo způsobilé provozu. Kompletní renovace začala1.července 2011. Renovace se téměř po roce blíží ke konci, výsledek práce budou moci zájemci vidět v sobotu 16. června od 7 do 13 hodin v hasičské garáži U Luže. Součástí ukázky bude také komentář renovátorů.
O postupu renovace Tatry 805
Nejprve jsme museli celý vůz rozebrat, a to doslova do šroubku. Sundali jsme zadní nástavbu z rámu, což bylo samo o sobě oříšek a tuto nástavbu i zbytek vozidla jsme horkou tlakovou vodou umyli a pokračovali v demontáži. Vše jsme si poctivě fotili, nejen pro dokumentaci a postup, ale i pro zpětnou informaci co kde a jak bylo. Kabinu řidiče, nástavbu, rám i všechny demontované dveře jsme opískovali, následovaly klempířské práce, lakýrnické práce s výjimkou zadní nástavby. Tu jsme si nechali nakonec, jelikož její rám tvoří dřevěná konstrukce, tzv.: výdřeva a ta byla stářím značně poškozena. Museli jsme tedy povolat i odbornou stolařskou pomoc a následně tyto opravené části znovu oplechovat. Nejtěžší bylo vyrovnat staré plechy na dveřích a rovných plochách a dokonce i na střeše, protože auto několikrát havarovalo a bylo tedy poškozeno více než jen stářím. Velký problém také nastal, když jsme chtěli přivařit nové části karoserie nástavby, protože výdřeva pod ní by mohla lehce vzplanout. Tento fakt si odzkoušeli naši starší hasiči dříve před námi, když se snažili opravit lem blatníku po nějaké z havárií. Pod námi odříznutým plechem jsme našli značně ohořelý dřevěný nosník nástavby.
Mezitím jsme již pracovali v druhé dílně na chassis vozidla. Tatra 805 nese centrální nosnou troubu tvořenou přední rozvodovou skříní s diferenciálem, hlavní a pomocnou převodovkou, nosnou troubou a zadní rozvodovou skříní s diferenciálem, ke kterým jsou připojeny výkyvné polonápravy s koncovými převody v kolech sloužící pro zvýšení přenášeného točivého momentu. Celé toto ústrojí se dočkalo demontáže, kontroly, vyčištění a přetěsnění veškerých možných spojů, seřízení, výměny a opravy brzdové soustavy, opravy uložení zkrutných tyčí a mnoha dalších neméně podstatných oprav. Následovalo olakování chassis, montáž nově obutých kol, rámu, zgenerálkovaného osmiválcového motoru a kabiny řidiče. Tu jsme vybavili nově pošitými sedáky, novou elektroinstalací a původními doplňky.
Na renovaci usilovně pracují pouze dva pracovníci v rozsahu cca 120 hodin za měsíc. Celou renovaci financuje obec Rouchovany.
Nyní je vůz zkompletován bez zadní nástavby a takto bude předveden i s rozsáhlou fotodokumentací postupu renovace veřejnosti při příležitosti oslav 130. let od založení sboru v Rouchovanech.
Miroslav Fruhwirt, renovátor