Studenti

Tomáš a Ondřej z Průmyslovky Hodonín vysoutěžili s fyzikou své škole 200 tisíc korun

25. 06. 2025

Na 170 videí s pokusy poslali do fyzikální soutěže „Vím proč“ studenti z celé České republiky. V náročné konkurenci letos u odborné poroty uspěli hlavně ti, kdo vsadili na výrobu vlastních zařízení: výherci v kategorii středních škol se stali Tomáš a Ondřej z Průmyslovky Hodonín, kteří sestavili svůj vlastní větrný tunel pro testování aerodynamiky. Pro svou školu tak získali od Nadace ČEZ 200 tisíc Kč na vybavení učeben nebo nákup pomůcek.

Co se stane telefonu v mikrovlnce? Proč se deštník ve větru obrací na ruby? Tají rychleji kry ve sladké nebo ve slané vodě? Na všechny tyto a mnohé další otázky hledali odpovědi účastníci 11. ročníku celostátní fyzikální soutěže „Vím proč“. "Celkem zaslali 170 krátkých videí, ve kterých originálně vysvětlují, jak funguje svět kolem nás. Díky zvídavosti a kreativitě svých žáků získává Střední škola průmyslová a umělecká Hodonín jednu z hlavních výher – 200 tisíc korun od Nadace ČEZ," uvedl tiskový mluvčí Jaderné elektrárny Dukovany Jiří Bezděk. V kategorii středních škol a vyšších gymnázií totiž nejvíce odbornou porotu zaujalo video Tomáše a Ondřeje právě z této školy. Kluci si pomocí 3D tisku sestavili větrný tunel, ve kterém testovali aerodynamiku různých modelů autíček, od trabantu až po ikonickou Tatru 603. Šikovní autoři vítězného videa navíc byli odměněni hodnotnými vouchery na on-line nákupy

„Nápad na toto video vznikl asi před rokem. Průběžně jsme na tom pracovali, ale ve škole jsme to nikomu neřekli. Čekali jsme, jak nám ten pokus vyjde. A když to klaplo, video jsme přihlásili do soutěže a řekli to i naší fyzikářce,“ říká Ondřej Kavický, který míří na VUT v Brně, kde bude studovat konstrukční inženýrství. „Zajímají mě formule. Často tam vznikají různé nové vychytávky, které se pak uplatní v normálním životě. I mě baví vymýšlet a zkoušet nové věci,“ dodává Ondřej Kavický

Učitelkou Ondry i Tomáše je oblíbená fyzikářka Jana Slováková. Ta pořádá se svými žáky akci „Kapka fyziky“, kdy na školu přijedou stovky žáků ZŠ z okolí, aby si na vlastní kůži vyzkoušeli základní fyzikální principy, které mají připraveny její žáci.

„Šla jsem do hodiny fyziky učit termodynamiku. A hned jsem tam to video Ondry a Tomáše vzala. Ve videu je vysvětleno proudění vzduchu, obtékání těles, prostě všechno,“ říká nadšeně Jana Slováková. „Žáci dnes nechtějí animace. Chtějí si hrát, sáhnout si, dělat pokusy,“ dodává.

 

„Fyzika mě v prváku vůbec nebavila, až ve druháku mě to chytlo. Nejprve jsem natáčel různé pokusy na mobil, ale teď už mám kameru. Když jsme připravovali video do soutěže, bylo mým úkolem natáčet, připravit animace, prostě to celé sjednotit,“ říká druhý výherce Tomáš Theuer, který bude studovat na VUT v Brně matematické inženýrství.

Dobrou zprávou je i to, že si k fyzice prostřednictvím „Vím proč“ hledá cestu čím dál tím víc děvčat. Do letošního ročníku se jich přihlásilo 48. V kategorii ryze dívčích týmů uspěla nejlépe Adéla z Podještědského gymnázia Doctrina se svou názornou ukázkou, jak se liší tání ledu ve sladké a ve slané vodě.

„Zvědavost a touha přijít věcem na kloub jsou skvělé vlastnosti, které rádi prostřednictvím naší soutěže podporujeme. Budujeme lepší a čistší energetiku a k tomu potřebujeme šikovné lidi, kteří se nebojí fyziky, ale naopak s ní kamarádí a dokáží ji používat ve svůj prospěch. Soutěž „Vím proč“ ukazuje, jak zábavná může fyzika být a motivuje děti ke studiu technických oborů,“ říká Martin Máca, vedoucí týmu strategický nábor ČEZ, který soutěž „Vím proč“ organizuje.

Druhé místo mezi středoškoláky získal Vlastimil z Gymnázia Pierra de Coubertina v Táboře, který pomocí rezonančního transformátoru s jiskřištěm ukázal několik pokusů zaměřených na tichý výboj. O třetí místo se letos podělili Ondřej ze Střední školy informatiky, elektrotechniky a řemesel Rožnov pod Radhoštěm, jenž se věnoval fotovoltaickému jevu, a Rudolf s Ondřejem z Gymnázia Olgy Havlové v Ostravě-Porubě, kteří také vsadili na větrný tunel a aerodynamiku. Ondřej z Rožnova pod Radhoštěm navíc získal i první místo ve speciální kategorii věnované obnovitelným zdrojům.

Mezi žáky základních škol a nižších stupňů víceletých gymnázii poslali nejlepší video Teodor a Natan ze Základní školy Zeleneč. Ti si podle staré knížky od základů vyrobili vlastní funkční detektor kovů, s nímž vysvětlili princip magnetismu. Stříbrný Matyáš ze Základní školy Budyně nad Ohří věnoval své video vakuové elektronce, s níž předvedl hned několik pokusů elektromagnetického vlnění a kmitání. V soutěži není žádným nováčkem, již loni si odnesl bronz za vysvětlení, jak lze změnou frekvence vytvářet melodie a zvuky pomocí elektrických výbojů. Letošní třetí příčku obsadili Jakub, Martin a Vilém ze ZŠ Logopedická Ostrava-Habrová se svým „televizním pořadem“ věnovaným optice, konkrétně světlu a viditelnému spektru. Vtipně a s nadhledem přesvědčili porotu, že svět není černobílý, ale minimálně CMYK.   

Fotogalerie