Nové Město na Moravě osvětlilo frekventovaný přechod před nemocnicí

Nové Město na Moravě osvětlilo frekventovaný přechod před nemocnicí

Jeden z nejfrekventovanějších přechodů pro chodce v Novém Městě na Moravě má nové osvětlení.

Zebra přes Žďárskou ulici přímo před vchodem do místní krajské nemocnice je teď bezpečnější pro návštěvníky nemocnice, její zaměstnance i další občany města. Jde o druhý městský přechod podpořený Nadací ČEZ, ta na jeho osvětlení přispěla částkou 120 000 korun.

Ulice Žďárská tvoří v Novém Městě na Moravě hlavní průtah městem. Spojuje okrajovou část, v níž se nachází velká nemocnice, sídliště, dětské a seniorské hřiště nebo mateřská škola s historickým centrem. „Blízko přechodu před nemocnicí jsou zastávky vlaku, autobusů i městské hromadné dopravy a do toho neustále vyjíždějí a přijíždějí auta na nemocniční parkoviště. V místě se tak střetává mnoho typů dopravy včetně záchranných vozidel z nemocnice,“ uvedla Andrea Kramárová z MěÚ Nové Město na Moravě.

Navíc je nedaleko i zástavba bytových domů a místem často procházejí sportovní fanoušci, kteří míří do nedaleké Vysočina Arény. Na rekonstrukci přechodu vynaložilo město celkem 182 677 korun, z toho 120 tisíc pokryl příspěvek Nadace ČEZ. 

Nadace ČEZ osvětluje nebezpečné přechody už pátým rokem. Od počátku se setkává s velkým zájmem měst, obcí i široké veřejnosti napříč republikou. „Ze statistik vyplývá, že přibližně dvě třetiny tragických nehod se stávají v noci, kdy je ale zároveň mnohem menší pohyb osob i aut. Proto je bezpečné osvětlení přechodu, které zvýší pravděpodobnost, že si řidič všimne chodce včas, nesmírně důležité. Proto ani letos s osvětlováním nebezpečných přechodů neustáváme,“ sdělila ředitelka Nadace ČEZ Michaela Ziková.

Další fakta:

  • Přechody pro chodce jsou častým místem dopravních nehod s často tragickými následky. Osmou nejtragičtější příčinou nehod zaviněných řidičem motorového vozidla bylo v loňském roce nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu. Z tohoto důvodu loni zemřelo 22 chodců.
  • Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič k reakci nejméně 31 m (1,5 s).
  • Kvalitní osvětlení dokáže snížit počet střetů s chodci na přechodech až o 65 %.
  • Osvětlení se projektuje na každý přechod zvlášť, do výpočtů se zahrnuje nejen šířka silnice a přechodu, ale i okolní osvětlení, barva povrchu silnice, stoupání či klesání vozovky atd.
  • Osvětlení přechodu není přímo shora, ale pod mírným úhlem vždy ze směru příjezdu aut. Chodec je tak osvětlen více ze strany, aby jej řidič viděl skutečně jasně. Současně je třeba nastavit osvětlení tak, aby řidiče ani v jednom směru neoslňovalo.

Zveřejněno:16. 04. 2017

Čtěte dále